Thursday, January 23, 2014

BURUNG

بسم الله الرحمن الرحيم
Salam sejahtera, salam kasih sayang.

Pagi yang indah. Seronok kan kalau dapat dengar kicauan burung pada waktu pagi. Kalau kat kampung biasanya masih meriah dengan kicauan burung, maklumlah pokok-pokok masih banyak, sumber rezeki burung ada disitu. Jika di bandar, buka jendela, pagi-pagi meriah juga, meriah dengan deruman enjin kereta.

Yang seronoknya, kat Putrajaya ni masih banyak burung-burung. Mungkin sebab banyak pokok-pokok. Masih terasa suasana seperti di kampung, pohon-pohon menghijau, pagi yang nyaman dan kicauan burung yang mendamaikan..saya suka keindahan alam.

Gambar burung-burung ni ummiross ambil ketika ‘strolling’ di sekitar tasik Putrajaya, dari jarak jauh. ‘Morning walk’ sambil menikmati tiga unsur sejuk bergabung, tanah, air dan angin..

 DSC_0208

 

 DSC_0227

 

 DSC_0149

 

  DSC_0163

Burung antara haiwan yang banyak disebut dalam Al Quran. Antaranya dalam surah Al-Mulk. 

(Firman Allah SWT dalam Surah Al-Mulk, ayat 19)

أَوَلَمْ يَرَوْا إِلَى الطَّيْرِ فَوْقَهُمْ صَافَّاتٍ وَيَقْبِضْنَ ۚ مَا يُمْسِكُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمَٰنُ ۚ إِنَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ بَصِيرٌ

“Dan apakah mereka tidak memperhatikan burung-burung yang mengembangkan dan mengatup sayapnya diatas mereka? Tidak ada yang menahannya (daripada jatuh)) melainkan Yang Maha Pemurah. Sesungguhnya Dia Maha Melihat akan tiap-tiap sesuatu”.

Begitulah Allah meciptakan sesuatu, setiap ciptaan jika direnung, penuh dengan hikmah dan pengajaran.

Wassalam.

23 comments:

Khai♥Rin : anies said...

kalu musim padi menguning dulu bla bangun pagi mesti akn dgr kicauan burung..

Fiza Rahman said...

Cantik² gambar ni.

NM03 said...

ummi, qausar panggil burung bukan bird tapi bibid. hahaha

yan's cottage said...

salam Ummi....

wow...cantik burung yg pertama tu...apa ye...namanya...yg lain tu...kenal & selalu jumpa....

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam K.Ummiross..

huhu..kat kawasan umah cma ni harap burung gagak jer yg kedengaran..

mmg menyenangkan bila dgr kicauan burung :)

Kesuma Angsana said...

wah cntik pic2 ni klas gitu !

hajar said...

kdg kala kicauan burung juga boleh meresahkan hati...

Kakzakie said...

Burung ababil juga membantu angkatan pejuang Islam memerangi kafir quraisy pimpinanan abrahah. Ia juga disebut di dalam al-quran..

Cantiklah burung-burung yg ummiross captured.

Aishah Jahirah said...

comelnya burung tu....burung apa ye..

❤Kamsiah❤ said...

kena snap dari jauh...kalau dekat,terbang lari...

Aku Penghibur said...

comelnya ^_^ ambil gambar sendiri ke kak ?

Hanis Azla said...

As-salam ummi..

Alhamdulillah. byk burung yg ummi jmp.. mmg rasa best aje bila pagi-pagi terdengar kicauan burung.. Subhanallah..

nhhas said...

chantek lah ummi, gambar yang ummi ambil... ;-)
phone ke nikon?

Jemari_Suri said...

Pandai plak ummi ambk gambarnya^^

Sweet N Pretty said...

Assalamualaikum ummi. Lama tak jenguk sini. Alhamdulillah ummi masih dapat nikmati keindahan ciptaan Allah swt.

JaSSNaNi said...

kalau baby saya 1 tahun tu, nampak burung pun dia kata mauu.. = kucing.. bird pun mau.. kucing pun mauu.. semua sama je bunyi..

NzA said...

wow, jeles sungguh tgk pic yg ummi snap...semuanya cantik dan menarik....
Sekali trfikir, bertapa indahnya dan uniknya ciptaan Allah....

MumMe said...

ummiross...dengar di putrajaya ada pokok2 sakura,dekat2 dgn masjid besi ke, ek?mesti seronok berkarya,ummiross...

Knor said...

subhanallah..indahnya

bila bermain dgn camera..

sud@is said...

cantiknya alam ciptaan Allah dengan hiasan makhluk didalamnya..subhanallah

BUNDA a.k.a KN said...

cantik2 gambar2 burung ni ...macam hidup jer..

hainom OKje said...

Morning walk sambil mengasah bakat yeh UR.....kat taman okje ni dengar jugak kicauan burung...burung apa tak taulah...

lizz said...

cantik gambar ummi ambik...burung ni kalo diperhatikan memang unik sangat kan...indah sungguh ciptaannnya..