Friday, July 26, 2013

REMPAH MASAK HITAM

 بسم الله الرحمن الرحيم

Salam sejahtera, salam kasih sayang,
Salam Nuzul Quran..

Hari ni cerita pasal rempah pula. Rempah masak hitam yang paling sedap. Ummiross beli rempah ni dari rakan blogger izan mamamia, Mia DuniaKu. Harganya RM2.50 je sebungkus, ummiross beli  4bungkus  dan izan bagi ummiross sebungkus percuma. Dah beberapa minggu ummiross beli tapi tak sempat masak lagi sebelum ni.

IMG_7942

Semalam baru sempat masak menggunakan rempah masak hitam dari  izan ni..masak apalagi…daging masak hitamlah. Olala..walla..walla..!!!, memang sedap amat!!!. Serius ummi cakap sedap betul rempah yang izan jual ni, anak-anak yang tak berapa suka daging pun, bukan main berselera lagi berbuka semalam. Kat bungkusan rempah tu ada siap dengan resipi sekali, cuma tang kicap tu, ummi campurkan kicap manis dan kicap pekat, jadi taklah banyak ummi gunakan kicap, kicap pekat tu bubuh sikit je, dah cukup untuk menghitam kan daging masak hitam, heheh..hitam2 pun sodap!!!.

IMG_7940

Terima kasih izan sebab perkenalkan ummi dengan rempah yang sedap ni. Terima kasih juga dapat percuma satu tu ye. Sesiapa yang berminat bolehlah hubungi izan mama mia ye.

ps: Cepatnya masa berlalu, puasa dah lebih separuh bulan dah kan. Sama2 kita manafaatkan Ramadhan yang masih berbaki, selamat beramal ibadah.

26 comments:

Mizz Aiza said...

salam jumaat.. wah.. nampak sedap.. boleh guna untuk memask juadah hari raya nanti..

Aishah Jahirah said...

kak sedapnye...yummy2...mmg blh bertambah nasi kalau kena gaya rempah masak hitam tu...xsemua rempah masak hitam sedapkan..

Jemarisuri said...

peberet kami ni ummi nmpk dr jauh pun sodappp...hehe

Khai♥Rin : anies said...

tetiba kn ummi, tingat nk mkn rendang mcm ni dgn lemang waaarghhhhhhh

mama sara nur said...

Assalam Ummi
Sy suker sgt daging masak hitam ni, kat kg kenduri baru dpt merasa
Kakak sepupu pandai msk ni
Kalu jumpa rempah ni nk belilah

Acik Erna said...

Assalam ummi..acik pernah jugak nak cuba..dah lana email kan mia tanya..tapi tak berjawab sampai sekarang..mungkin acik salah alamat email ke tak tau lah

Knor said...

nampak sgt mudah aje..boleh le cuba..tapi dah tak daya nak masak ni.. tempahan dah tutup makin byk tempahan..lps rayalah nampaknya

izan mama mia said...

tq sudi membeli dan dah cuba,,
memang sedap sangat kalau dapat makan dengan lemang atau ketupat atau nasi impit dipagi raya,,,,
tq ye

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam UmmiRoss,nampak sedap masakan daging tu!

NzA said...

sedapnya ummi...nk kena p terjah jugak nie.

Sweet N Pretty said...

Wah nampak pun dah sedap tu ummi. Biasa buat guna resipi sendiri agak renyah jd lama tk buat hehe. InsyaAllah blh order nanti:)

Bieaz said...

tengok dah nampak sedap apalagi makan. tetibe je perut rasa lapar uhuhu

BUNDA a.k.a KN said...

salam ramadhan dari bunda...

❤Kamsiah❤ said...

senang,kan..tak payah menumis segala bagai...

Kesuma Angsana said...

KA pun cuba mmg sedap !

aizamia3 said...

Mudah.. ikut je resepi yg disediakan.. ;)

Shaiful Zaidi said...

salam ziarah akak..

Kakzakie said...

Buat intro utk hari raya ye Ummiross. Kakak rasa ramai yg dah menikmati izan punya rempah hitam tu tau...

JunAina said...

Ummiros...saya suka daging masak hitam ni tapi tak reti nak buat sesuai sangatlah kalau nak oder, lagi2 pulak siap ada resepi.

Zaitun said...

Ini masakan kegemaran kak Zai. Kalau dapat nak juga mencuba.

JaSSNaNi said...

assalamualaikum... salam kenal.. singgah sini nampak rempah masak hitam ni.. saya terus follow ye.. :)

MOH KEMBARA said...

Assalamualikum Yong,
dah ada ropa rendang tok pun ada! Teringin gak nak rasa!

NM03 said...

wihu.... sedapnyerrrrr... mkn ngan nasi panas2 sedapkan ummi

Hanis Azla said...

Salam ummi..

wah.. masak hitam tu mmg mengoda selera.. dekat rumah pun emak mmg ada stok rempah masak hitam tu..

♥ Cmª shIemª ♥ said...

Salam Ummiros..
rempah hitam kak izan mmg thumbs up!! cma dah rasa..sedappp :)

hainom OKje said...

Memang sedap pun UR...OKje dah beli 10 dulu hehe masih ada lagi...sebab rajin sangat memasak hehe