Friday, July 19, 2013

RAMADHAN DI TIGA TANAH SUCI

 بسم الله الرحمن الرحيم

Salam sejahtera, salam kasih sayang…

Ummiross memang suka menonton rancangan Jejak Rasul dari dulu lagi. Terbaru, Jejak Rasul 19 (2013),  dengan tema “Ramadhan di Tiga Tanah Suci” telah mula bersiaran setiap hari jam 6.00 petang mulai 9hb.Julai, 2013.

Pada ummiross, Jejak Rasul kali ni paling dekat dihati, paling menyentuh hati. Bila menonton Fedtri Yahya bersama Ustaz Amin, berbuka puasa, berterawih dan menunaikan umrah di bulan puasa di Mekah, ianya sangat-sangat mengimbau kenangan, kenangan  kami suami isteri menunaikan umrah dan menyambut awal Ramadhan disana. Rindunya suasana berbuka dan berterawih bersama ribuan manusia dari seluruh pelusuk dunia di sana. Rindunya saat bermunajat kepadaNya dihening malam dengan Kaabah didepan mata, airmata begitu murah dibumi penuh barakah ini.  Menunaikan umrah meskipun dalam cuaca yang panas, tetap  istimewa dihati kami. Ya Allah, moga dijemput menjadi tetamu Mu lagi.

 IMG_3262
Suasana di Masjidil Haram selepas solat Terawih.

Rakaman Jejak rasul 19 ni pun dirakam pada tahun lepas juga, Ramadhan 1433 Hijrah. Teringat ketika kami bertemu dengan rakan blogger Kehidupan Makkah 2, Tuan Haji Arshad selepas asar di depan Masjidil Haram, beliau ada mempelawa kami berbuka puasa di Felda de Saji, katanya krew TV3 pun ada. Sayangnya kami tak berkesempatan untuk join sekali. RupanyaTuan Haji Arshad pun tampil dalam racangan Jejak Rasul kali ni, Alhamdulillah..moga-moga usaha dan kerja-kerja kebajikan yang tuan haji lakukan dipermudahkan oleh Allah SWT, moga ramai yang mendapat manafaatnya, moga diberkati dan diberi ganjaran berganda. Kepada yang tak berkesempatan menonton di TV3, boleh je lihat di Tonton.com atau di youtube.

Perantara Jejak Rasul Mat Nasir Yusof pula bersiaran dari Jordan untuk beberapa episod awal ni sebelum memasuki Palestin.  Kebetulan tahun lepas kami ke Jordan terlebih dulu sebelum ke Madinah dan Mekah.Jadi bila bila melihat ada antara tempat2 yang dipaparkan pernah juga kami kunjungi, membuatkan kami sangat teruja. Antaranya adalah masjid sahabat Rasulullah SAW, Abu Ubaidah di Jordan.

Masjid Abu Ubaidah di Jordan, banyak pokok kurma di sekitar masjid ni. Semalam baru ummiross tahu bila menonton Jejak Rasul, yang pokok kurma ni kepunyaan pihak masjid dan bila buahnya masak akan dibuat acara lelongan. Duit yang didapati hasil lelongan tersebut akan didermakan kepada fakir miskin dan golongan yang memerlukan.

DSC_0040DSC_0030 DSC_0042DSC_0021 

Boleh baca pengalaman kami menziarahi Masjid Abu Ubaidah dan  makam sahabat Rasulullah SAW di SINI.

Ummiross kongsikan juga link bagi Episod 5 dan Episod 7 dibawah ni :

Jejak Rasul 19 (2013) Ramadan Di Tiga Tanah Suci Episod 7 (Umrah): http://youtu.be/jdnLiReeSjw via @youtube.

Jejak Rasul 19 (2013) Ramadan Di Tiga Tanah Suci Episod 5 (Umrah): http://t.co/ioj31FAVpK via @youtube

28 comments:

Acik Erna said...

Tima kasih ummi.
Seronok ummi..dapat mengimbau kenangan bila tengok jejak rasul ni kan.acik pun suka..kadang2 rasa sayu je tengok

Kakzakie said...

Oh... kiranya ummiross jumpa Hj Arshad tu ye masa tu. De Saji tahun ini sedang di renovatelah tapi tak tahulah dah siap ke belum sekarang

Betul melihat situasi di sana pasti mengimbau kenangan kita ketika disana dan pastinya menggamit rasa rindu yg membara.

ummiross said...

@Acik Erna;
Sama kasih Acik.
betul Acik..dalam seronok ada sayunya.

ummiross said...

@Kakzakie;

Ye Kakzakie, kami suami isteri jumpa beliau depan masjidil haram, lepas asar,ada ole2 sikit yang nak disampaikan. Oh tengah renovate ye, moga cepat siap kerja2 renovasi tu.
Kakzakie baru balik dari sana kan,tentu lagilah rindu.

Zaitun said...

Jejak rasul memang rancangan yang kak Zai suka,rugi kalau tak tengok..

Kak Zai pun rindu nak pergi lagi.

Aishah Jahirah said...

ramadhan kali ni mmg xsmpt tgk jejak rasul lg kak...balik pn dah lewat...huhuu slmt berpuasa..:)

Knor said...

suka tonton jejak rasul..kadang sambil masak sambil tgok..apa nak bz je

Khai♥Rin : anies said...

sy selalu miss nk tgk sbb blk lewat...kalu dpt tgk pon weekend je..

Kesuma Angsana said...

KA pun kalau sempat suka tgk rncngan ni !

hainom OKje said...

OKje tengok gak UR... tapi pukul 6 pagi ...yang tu kan?

Annisa mulia said...

Ingin sekali bisa berpuasa Ramadhan di tanah suci :')

NzA said...

wah bestnya ummi dpt rasai suasana sebegitu.
Nza pn xpernah miss tgk JR nie..mmg best sgt2...

Jemarisuri said...

doakan moga js pun dpt ke sana ye ummi..sepatutnya js pegi ramadhan thn ni tp ada perkara yg xdpt dielakkan..insyaallah next year akan ke sana..moga tercapai hasrat hati...

Bieaz said...

saya pun suka tengok tak pernah miss...rasa terharu mcm semalam tengok durang pergi gua hira berjam2 tunggu baru dapat masuk.

Si Matatajam said...

Bahagianya rasa kalau menjadi tetamu Allah di bulan mulia ni kan Ummi...selamat berpuasa

MulutPayau said...

Terima kasih ummi atas prkongsian..
Saya pun suka tengok jejak rasul..cuma kdang2 ada episod yg terlepas....

khairul hassan said...

best nya..untung la kan krew2 jejak rasul tu


jom layan Uptown Tmn Selat Butterworth.http://www.gilamodified.com/2013/07/audioshow-uptown-taman-selat.html

Mizz Aiza said...

selamat berpuasa.. aiza pun suka tengok jejak rasul..

aizamia3 said...

Teringat dulu memang takkan ketinggalan tengok Jejak Rasul ni.. tapi sekarang remote telah dconquer dek anak2.

NM03 said...

teringin utk merasai nikmat bulan suci di tanah suci mekah. moga ade kesempatan merasainya suatu hari nnt. in shaa Allah

Jemarisuri said...

Singgah sini lg..ummi msk apa arini hihi

Sweet N Pretty said...

moga dipanjangkan umur utk jejakkan kaki ke tanah suci:)

JunAina said...

Salam ummiros...

Petang2 Aina kejar masa lepas balik kerja sibuk memasak jadinya tengok siaran ulangan sahaja awal pagi. Tersentuh sungguh hati tengok depa kat sana bilalah pulak giliran Aina dan keluarga untuk kesana.

izan mama mia said...

salam singgah
selamat berpuasa ummi

Sheila Salim said...

Assalamualaikum kak, subhanallah. sheila pulak baru2 ni ada bermimpi pergi umrah bersama suami. Allahuakbar. sebak je bila bangun tdo tu :)

❤Kamsiah❤ said...

mereka yg pernah berrpuasa disana....sering terinagt dan ingin berpuasa disana setiap kali (kalau boleh)

Kakzakie said...

Kakak rindu cerita ummiross. Selamat berpuasa ke 15 hari ini.

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam ummiross..

beruntungnya ummi pernah sampai kesana.. cma klu tgk episod jejak rasul ni...hanya mampu menyimpat hasrat ingin kesana.. insyaallah.. :)

seronok tgk jejak rasul..byk pengisian :)