Monday, January 14, 2013

CEKUR DANG GAMIT

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam sejahtera, salam kasih sayang..

@Tanah sekangkang kera kat belakang rumah.

Cekur dah berbunge….

DSC_0448DSC_0454

Nak sihat dan awet muda? Rajin-rajin le makan ulam ye, hehe..tuan blog menasihati diri sendiri juga.

Khasiat Cekur

41 comments:

atuk said...

Assalamualaikum Ummiross

masa dulu2 rajin makan cekur ni
ikut emak makan dalam pantang..

Warna Warni Kehidupan said...

Tak suka makan ulam hehe.. boleh gitu..

ummiross said...

@atuk;

Waalaikumussalam atuk..

Waa patutlah atuk pun awet muda..hehe

❤Kamsiah❤ said...

rasanya mcm kunyit muda,kan...:)

CeqGu said...

anis memang ler suka sesangat dengan ulam. tapi tak pernah cuba makan cekur ni...sedap ker ?

Sweet N Pretty said...

hmmm sedap tu ummi buat kerabu/urap atau pun pecal:) untung tanam sendiri kan ummi...

Fadilah Aziz said...

Saya suka ulam juga, tapi yg pahit tak suka, hihi

محمد رازيق said...

kak, yng cekur ni yang ada dalam lagu bebudak dulu tu ek?

Amie said...

Sedap ni dibuat kerabu Ummi, masak pecak lagi sedap!(ikan bakar, bubuh santan campur isi cekur & cili padi).

MumMe said...

cekur istimewa ni Ummiross...berbunga (x tau kalau mumme yg jrg jump yg berbunga)hiksss

ummiross said...

@ Warna Warni Kehidupan;

Hehe..boleh aje, makan yang kita suka barulah bahagia kan..

ummiross said...

@❤Kamsiah❤;

Kam..lebihkuranglah rasanya, spesies lengkuas juga ni.

ummiross said...

@CeqGu;

Waa bagus anis kalau suka makan ulam-ulaman ni, banyak khasiat.

ummiross said...

@Sweet N Pretty;

Betul tu Intan, buat kerabu nasi ulam.

ummiross said...

@Fadilah Aziz;

Yelah kan, suka rasanya 'mild' je kan, kalau pahit sangat pun tak sedap juga.

ummiross said...

@ محمد رازيق;

Betul lah tu Ajik, cekur dang gamit, tanam cekur gali kunyit.

ummiross said...

@Amie;

Waa Amie tentu ada resepi istimewa untuk cekur ni, nanti kongsilah ye.

ummiross said...

@ MumMe;

Yelah MumMe..jarang ummi tengok bunga cekur ni. Yang ni ummi ambik masa ambik kat rumah mak hari tu,yang MumMe beri tu pun dah hidup subur terutama lengkuas tu.Pokok maman tu, rasanya ghaib macam tu je, hihik!!

ibuintan said...

cantik lak bunganya, tak pernah pula nengok cekur yang saya tanam dulu berbunga

L said...

l jenih xmkn sayuq.. haha. teruk kan..

Kesuma Angsana said...

mmg bagus pun cekur ni katanyer

yan's cottage said...

kat rumah yan banyak betul pokok cekur nie....tapi tak ada yang makan...tanam je....

Acik Erna said...

assalam ummi..memang tak awet muda la acik..tak suka makan ulam he he

Kakzakie said...

Kakak kalau buat kerabu mesti nak bubuh daun cekur dan bumbunya kakak tumbuk dgn buah cekornya sedaaaapp:)

Kazman / Sue said...

walau sekangkang kera tapi besar nilainya kannn...

Jemarisuri said...

kalau berbudi ngan tanah ada gak hasilnya kan sis..

js nk jugakkk..hihi

Edy Fee said...

wah smpai berbunga la

kasih Salina said...

saya suka makan ulam jugak ummi..tp ulam daun cekur belum pernah lg la..hihi..

ummiross said...

@ ibuintan;

Ummi pun baru first time tengok bunga cekur ni ibuintan.

ummiross said...

@ L;

Hehe..hero2 ummi pun tak suak sayur L.

ummiross said...

@Kesuma Angsana;

Ye lah kan KA, macam2 khasiatnya.

ummiross said...

@yan's cottage;

Ye lah Yan, ada ulam kita suka, ada yang kita tak suka kan.

ummiross said...

@Acik Erna;

Waalaikumussalam Acik..

Hehe..takpe Acik, banyak juga makanan lain yang berkhasiat kan, buah-buahan pun lagi best kan.

ummiross said...

@ Kakzakie;

Pergh!!, sedap tu Kakzakie, sure nak tambah nasi kan.

ummiross said...

@Kazman / Sue;

Hehe..tanah kat KL, Selangor, sekangkang kera pun, memang tinggi nilainya, jadi kenalah guna sepenuhnya.

ummiross said...

@Jemarisuri;

Yup betul tu JS..

ummiross said...

@Edy Fee;

Jarang dapat tengok bunga cekur ni Edy.

ummiross said...

@ kasih Salina;

Apa2 ulam pun ok,janji kena dengan selera kita kan Salina.

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

owh mcm ni daun cekur

ummiross said...

@Wanieys a.k.a IbuQalief;

Tak pernah tengok ye Wanie,ni lah rupa cekur, bunga tu jarang dapat tengok.

Nor Salmi said...

Belum pernah lagi makan cekur. Kebiasaannya masukkan daunnya dalam masakan je.. Baru pertama kali juga tengok bunga cekur.