Wednesday, October 3, 2012

OHOOO BULEH TAMBOH PENDAPATANG

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam sejahtera, salam kasih sayang..

Yang kurik itu kundi
Yang merah itu saga
Yang cantik itu budi
Yang indah itu bahasa.

Hari ni santai-santai je ye, dengor lagu ‘loghat Ganu’, harap-harap boleh ‘pahang’ (faham), klu dok ‘pahang’ tanya ummiross ye, kacang je, hehe..

44 comments:

Amie said...

Inilah meriahnya budaya hidup kita ye Ummi.. macam2 loghat, macam2 dialek...tapi tetap 1Malaysia.

Kesuma Angsana said...

he he suka juga dgr lagu cm ni

abdullah al-hadi hj muhamed said...

Salam, banyk info kat sini. Bagus

dwaty said...

suka dengar tapi x 'pahang'... hikhikhik

Azera Aziz said...

Salam...

Ni Azera plak nak balas pantun:

Itik jalan terkedek-kedek,
Salam kenalan dari Cik Adek...

Azera singgah & follow sini ye...

Dijemput untuk join segmen Azera....

[GIVEAWAY] Kelasss Kau! Apa Rahsianya?

Kazman / Sue said...

wah... layan bluess terengganu...

Acik Erna said...

assalam ummiross..serawak ke ganu?semu boleh kan.1 mlaysia

LadyBird said...

suke lagu ning.. lagu trg.. :D

Sweet N Pretty said...

hehe hiburan petang rabu:) cantik header baru ummi...klasik:)

Pokok Manggis Depan Rumah said...

hehehe.. lagu Ganu.. :-)

ummiross said...

@Amie;

Ye betul tu Amie, kaya budaya, kaya bahasa kita di Malaysia ni, plus Sabah dan Sarawak, lagilah meriah!, betul2 1M.

ummiross said...

@Kesuma Angsana;

Hehe..sekali-sekala dengar lagu ikut loghat, best juga kan KA.

ummiross said...

@abdullah al-hadi hj muhamed;

Terima kasih Datok kerana sudi singgah. InsyaAllah, sama2 berkongsi ilmu dan pengalaman sedikit sebanyak.

ummiross said...

@dwaty;

Hehe dwaty..janji suka, tak pahang pun takpe, hik!

ummiross said...

@Azera Aziz;

Wassalam Azera..

Waa best2!, pandai berpantun rupanya.

Terima kasih folo, ummi dah folo blog Zera juga. Singgah lagi nanti..

ummiross said...

@Kazman/Sue;

Hehehe.. bolehlah sekali-sekala kan!

ummiross said...

@Acik Erna;

Wassalam Acik Erna..

Betul3x, mana-manapun boleh, kitakan 1M, hikhik!

ummiross said...

@LadyBird;

Hehe..mendalam maknanya kan LB, best juga layan sekali-sekala.

ummiross said...

@Sweet N Pretty;

Hehe..pagi tadi ummi keluar Intan, ke KLCC, sempat tinggalkan lagu ni untuk pengunjung blog, supaya tak sunyi,tuan rumah takde. Anak bujang dua2 ada kat rumah, tu ada 'mekap' sikit blog tu, hik!

ummiross said...

@Pokok Manggis Depan Rumah;

Hehe..santai2 hari Rabu, kita layan lagu loghat Ganu sekali-sekala.

KhaiRin : anies said...

suka dgr!

ummiross said...

@KhaiRin:anies;

Anies, lama menghilang, rindunya!

Deru Ombak said...

Hehehh

Ummi penah dop baca Surat Mamat mitok tiang gol baru kat kappung.
Mamat bukang nak nawwok.. Sebab Mamat ase tiang jambang umoh mek semoh lawo lagi dari tiang gol orh..

Heheh.. Besan kakya orang Ganu, tapi kakya x berapa paham kalu ckp dialek pekat.  Hehehe

Haha.. Layanz lagu best dengar ni.. Nak suka sokmo. :)

khairul said...

1 Malaysia kan :)

❤Kamsiah❤ said...

terkejut..ingatkan salah masuk rumah...rupanya rumah bercat baru

Nor Salmi said...

Suka juga dgr lagu ni.
Orang Pahang pahang doh..

boni kacak said...

hahahaha.. mat over ni memang pekat ganu dia..hehehehe..

ummiross said...

@Deru Ombak;

heheheh, ummi pernah baca gak tu Kakya, tersengih2 baca Kakya tulis ni.
"Mamat bukang nak nawwok.. Sebab Mamat ase tiang jambang umoh mek semoh lawo lagi dari tiang gol orh.."
"Mamat bukan nak tipu, Mamat rasa tiang jamban rumah Mek Semoh lagi lawa dari tiang gol tu....", hehe ummi tolong translate, kalau orang tak biasa memang tak faham ni.
Ooh besan orang ganu ye Kakya. Klu dengor lagu ni, mesti dia faham sangat.

ummiross said...

@Khairul;

Yup Khairul, ummi pernah duduk di Penang khairul, masa tu anak2 kecik lagi, sekejap je dah pandai cakap Penang dengan kawan2, budak2 cepat belajar,hehe..

ummiross said...

@❤Kamsiah❤;

Hehe Kamsiah, anak bujang dua2 ada kat rumah, tulah suruh 'mekap' sikit 'rumah' ni, tukar suasana pulak.

ummiross said...

@Nor Salmi;

Boleh tahan rancak lagu ni kan Mi. Kita kan berjiran Mi, dok jadi masalah nak pahang kan, hehe..

ummiross said...

@boni kacak;

Yelah boni, bila sebut Mat Over teringat pula siri komedi dulu2, Pi Mai Tang tu..

NzA said...

nza 3 thn blajo kt ganu..mmg pahang sgt la kalu dengo dialek ganu....

best gok dpt layang lagu ni petang2....

Edy Fee said...

hahaha habis keluaq dh loghat dia

ummiross said...

@NzA;

Heheheh..klu macam tu memang terer ah cakap ganu ni, sah2 NzA faham lagu tu, hik!
Layang NzA, jangan tak layang, best gok halwa telinga petang2 ni.

ummiross said...

@Edy Fee;

hehe.. Edy, syekali-syekala...best jugak!

Donny Ien said...

salam 1Malaysia Ummi.. inilah uniknya tinggal kat Malaysia, semuanya ada dan hidup aman :)

lepakk.com said...

Wah terbaik..suka sgt loghat tganu..kat malaysia ni loghat paling best ada 3...utara...perak dan tganu

atuk said...

Assalamualaikum Ummiross

tumpang dengar

PinkUmmi said...

Salam kak..

sy tak faham bhs negeri pahang nih...hehehe...tp unikkan malaysia nih...byk bhs kite bleh blaja

ummiross said...

@Donny Ien;

Salam IM juga Donny..

Yup hidup harmoni pelbagai bangsa, meriah dengan bahasa dan budaya.

ummiross said...

@ lepakk.com;

Terima kasih sudi singgah.

Ye lah kan, seronok dapat memahami pelbagai loghat/dialek ni, unik!

ummiross said...

@Atuk;

Waalaikumussalam Atuk..

Hehe..boleh2 Atuk. Boleh faham ke Atuk, ummi suka juga dengor loghat Perak, lagu Os, dughian dan bebunge..best!2x

ummiross said...

@PinkUmmi;

Wassalam PU, hehe bahasa Ganu ni PU, 'pahang'yang ummi tulis tu='faham'. Hehe mesti PU tak biasa dengan bahasa Ganu ni kan, kalau tak biasa memang pening juga nak faham kan PU..