Monday, November 4, 2013

MAKARONI GORENG

بسم الله الرحمن الرحيم
Salam sejahtera, salam kasih sayang.

Sekarang petang selalu hujan kan, biasa lepas zohor dah mula hujan, guruh dan petir sabung-menyabung, hehe..macam seram pula bunyinya. Bila hujan perut cepat berkeroncong. Lagu keroncongnya pula bertema, tema makan-makan. Jadi untuk memenuhi tema tu, turunlah ke dapur, cari apa-apa bahan yang ada.

IMG_8946 

Taraaaa!!, makaroni goreng je, sebab senang dibuat, cepat dimasak, sedap dimakan, hehe..macam biasa dengar pula tagline ni. Menjamu seleralah kami empat beranak, macaroni goreng dengan teh o panas. Dah kenyang, keroncong bertukar tema pula, ala-ala lagu Jamal Abdillah, tidurlah wahai permaisuri…

IMG_8950

Petang semalam, anak bujang minta buatkan lagi, air tangan ibu mana yang tak sedap pada selera anak-anak kan. Resepi makaroni goreng ni banyak versi, ummiross pakai versi sendirian berhad, bahan-bahan guna mana yang ada, macaroni(rebus sampai ‘ala dante’), bawang besar-dadu (ummi prefer bawang bombay), bawang putih-dadu, tomato ceri, cendawan butang, broccoli(celur dulu kejap), kobis, udang, serbuk lada hitam, cili padi(versi Melayu, tentu ada cili padi), lada benggala merah, daun bay, sedikit oregano-jika suka, garam, gula, serbuk secukup rasa maggi, minyak zaitun. Caranya..macam biasa, tumis, campak-campak, perisakan..petua nak makaroni goreng sedap…makan berjemaah :)

12 comments:

izan mama mia said...

wah seleranya..nampak..sedap sungguh

izan mama mia said...

ummi...izan belom dapat laa email dari kawan ummi yg nak beli rempah tuu....

NM03 said...

ye la ummi. mak sendiri kalu goreng ikan pun rasa sodap lain mcm.

❤Kamsiah❤ said...

sesekali eat like Italian kan...hujan2 ni saya ngidam ubi kayu rebus,pisang rebus hehe...semua yg diidam susah nak dapat..

Khai♥Rin : anies said...

ummi, ada belen lg x? hntr la ke sini...lapo ni ;-)

Acik Erna said...

Ummi..terus acik rasa lapo sangat ni

NzA said...

Marvelos.....sedap tu w.pn cmpk2. Tgk pic pn dh tau sedap,..sini pn sama ummi, hujan setiap ptg. Perut asyik lapar je

nhhas said...

Assalamualaikum wbt.

Ummi, bawak ke kelas hari rabu yer... nanti boleh duduk sebelah dan tirru umi lagi ... hehehe...
salam maal hijrah 1435H semua...
Ummi, malam ne ada ceramah maal hijrah... jom...

MulutPayau said...

sedapnya.....lapar pulak tengok makaroni tu...
Salam Maal Hijrah ..

Sweet N Pretty said...

Salam maal hijrah ummi. Wah sedap tu ummi...feveret anak2 gak tu:)

MumMe said...

nampak pun sedap...meriah,colourful,menawan...

hainom OKje said...

Nampak sedap UR ....hari tu Okje buat makaroni bakar bawak rumah MIL...minum ptg,...