Monday, August 19, 2013

RAYA KAMI DI RUMAH TOK

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam sejahtera, salam kasih sayang

Balik kampung dimusim perayaan berganda keseronokannya berbanding balik kampung dihari-hari biasa. Dapat berkumpul dengan adik-beradik dan anak-anak saudara di rumah mak ummiross (cucu-cucu memanggilnya ‘Tok’) membuatkan hati kami sekeluarga sangat-sangat ceria.

Musim raya, rumah Tok bertukar menjadi penginapan yang mengalahkan hotel 5 bintang, hehe..melimpah penghuni sampaikan tidur pun kenalah pandai ambik port masing-masing. Yang bujang-bujang, tidur kat ruang tamu je lah jawabnya, masa ni keluarlah segala macam tilam toto Tok yang selama ni berlipat kemas.. Tak cukup tidur kat bawah, ada yang ambik port tidur atas kerusi panjang atau sofa. Riuh rendah jadinya penginapan tidak mewah ini, namun sentiasa mewah dengan kasih-sayang.

Seronok anak-anak bujang ummiross melayan kerenah sepupu2 mereka yang masih kecil tu, jadi supervisor lah konon, sambil tumpang sekaki dua kaki bermain bunga api.

DSC_0926 DSC_0938DSC_0934 DSC_0931 DSC_0929  DSC_0945 

 

Percubaan menulis perkataan ‘RAYA’ yang gagal, mak saudara bereksperimen dengan anak-anak saudara, huruf R dan Y yang terbalik. Huruf ‘R’, tuanpunya blog yang buat, hehe.. kena crop tu.

DSC_0946 

 

Persiapan pagi raya, mau bergaya untuk pergi solat sunat Aidilfitri.

DSC_0959 

 

Anak-anak bujang ummiross memang seronok melayan The Twin ni.

DSC_0975   

 

Petang raya, persiapan membakar sate, acara tahunan yang sangat menyeronokkan, ia bukan kerana sate, ia kemeriahan berkumpul dan bergurau senda. Yang perempuan hanya jadi penonton, tolong makan juga, hari ni anak-anak lelaki yang berpeluh membakar.

DSC_0063DSC_0032 DSC_0061DSC_0062 DSC_0044 DSC_0071DSC_0068 DSC_0112  DSC_0123 DSC_0088DSC_0030

 

Wajah-wajah ceria sepupu-sepapat, gambar kiri anak abang, gambar kanan anak bujang ummiross, hehe..ada serupa ke? Tersenyum ceria..senyum macam serupa je.

DSC_0090DSC_0085 

 

Anak-anak ummiross memang menjadi ‘pojaan’ sepupu-sepupu yang jauh lebih muda ni, sebabnya bila balik mereka angkut sekali play station, Wii dan bagai lagi. Baru budak-budak ni dapat duduk diam, kalau tidak bergegar lantai rumah Tok dek acara berkejar-kejaran.

DSC_0126

 

Beraya rumah adik ummiross pula. Ketupat palas yang menjadi kegemaran ummiross, makan dengan rendang atau sambal daging, boleh habis sepinggan tu, tak dapat kuih raya pun takpe.

DSC_0140 DSC_0136

 

Anak-anak bujang yang hampir setiap tahun akan beraya dengan Tok mereka. Raya tetap TERBAIK selagi ada Tok.

DSC_0986

Wassalam.

 

Sila klik untuk melihat koleksi terbaru kami RATNA DEWI SONGKET dan BATIK LEPAS.

28 comments:

NM03 said...

selamat hari raya ummi, hensem anak bujang. eh.... hahahaha

Acik Erna said...

Assalam ummi..acik yang baca dan tengok gambar ni pun ikut sama rasa meriahnya

Knor said...

meriah sungguh ye...anak2 lelaki ni yg paling gamat...mmg kena bawa alat mainan diorg..nanti gegar rumh..penat main bergegar juga rumah..kita tumpang bising suruh diorg diam..

meriah selagi ada tok..

Cho Zila said...

betoiler hari raya tetap meriah kalau ada yang tuakan.. tetap perlukan merekakan... nampak meriah sambutan hari rayanyer...

NzA said...

meriahnya ummi...nza dpt rasakan kemeriah itu...mesti best sgt2...terasa kerinduan pd kampung menebal...rasa xpuas beraya 2 minggu di kg...

ensomnya bujang ummi...

mujahidah maisarah said...

waa..seronoknya beraya di kampung. tgok gmbar da taw. mesti meriahkann..

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

meriahnya beraya di desa bersama keluarga tercinta.. :D

Kakzakie said...

Bestnya ummiross anak dah besar panjang. Tak lama dah boleh bermenantu dah kakak tengok. Patutlah boleh travel jejauh tinggalkan anak - dah bujang hihi...

Seronok sepupu mereka sebab ada abang sepupu yg dah berduit:)

izan mama mia said...

meriahnya raya...bahagianya tok anak cucu berkumpul

MulutPayau said...

Meriahnya..seronok dapat kumpul ramai2 macam tu...

Aishah Jahirah said...

bestnya balik kg...saya tahun ni beraya di kl je...berkumpul ramai2 mmg meriah,riuh rendah la macam2 cerita...:)

Hanis Azla said...

As-salam ummi..

Seronoknya membaca kisah dan melihat gambar kemeriahan keluarga ummi berhari raya.. di hari raya kemewahan kasih sayang dan kesatuan dalam keluarga yang lebih bernilai dari kemewahan harta... semoga 'tok' yang disayangi dipanjangkan umurnya..

hainom OKje said...

Seronoklah Tok dikelilingi anak dan cucu yeh UR...
Sebab berkumpul reramai tu yg boleh buat aktiviti membakar sate tukan UR...

Kesuma Angsana said...

seronok & meriah nampak raya ni .. apalagi kalau dapat beraya seluruh keluarga kan !

Sheila Salim said...

Assalamualaikum kak, selamat hari raya. maaf zahir dan batin. bestnya berkampung beramai2. heeee satay tu buat sheila kecur liur...

mama_ka0ri said...

seronok dapat beraya ngan tok..kami tok dah takde..:(

Khai♥Rin : anies said...

xterlucut ke ikat sampin gitu? biasanya pakai getah je kn utk budak2 hehehe

LYAfrina said...

srius..shoot main bunga api tu sgt2 cantik

salam aidilfitri
maaf zahir n batin

♥♥azatiesayang ♥♥ said...

Salam ummiRoss..mmg betul selg ada TOK kat kg..mmg meriah hari raya.Mcm umah kg atie gak...mmg penuh ngan anak cucu bila time raya...bila mlm penuh ruangtamu port tempat tido masing2...

kak ina kl said...

selamat hari raya ummi
kat umah bapa mertua pun camtu gak..penuh dari depan hingga ke belakang..nasib baik akak bawak toto dan bantal sendiri
kerjanya masak, kemas, makan..borak

Bieaz said...

salam ummi...baru tengok gambar dah terasa riuhnya macamane lagi2 dapat main bunga api hihi

selamat hari raya :)

❤Kamsiah❤ said...

ummi,rumah org kelantan dan tganu lbh kurang sama,kan...ada beberapa anak tangga..saya suka..
mcm rumah ayah saya,berlantaikan papan...bila cucu cicit berlari..bergegar rumah..
tp part yg paling best...tido kat ruang tamu beramai2 hehe..

mama sara nur said...

Assalam
selamat hari raya ummiros

Suasana sama kita umah ayah sy mcm tok jg penuh time raya he hee
Cuma kali ni 3 ank menantu kakak x blk kalu tidak tambah gamat 6 cicit lg. Kakak no 3 dan 4 anknya pun dtg lewat
Ikutkan pening nk layan

Sweet N Pretty said...

Mmg bestkan ummi. Raya mmg dinanti2kan sbb ni la peluang dpt jumpa sanak saudara di kg:)

Ratu Hatiku said...

Meriahnya raya...siap bakar sate lagi..best2.... :D

Wak Gelas™ said...

selamat hariraya makk.,ahHKs

GREENJADE said...

slmt hari raya sis..best nye raya siap bakor satay tu...hehe

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

meriahnyer rayer