Wednesday, February 19, 2014

KERENGGA DAN BUNGA

بسم الله الرحمن الرحيم

Salam sejahtera, salam kasih sayang..

Bunga cantik. Kerengga bila menggigit sakit. Namun tidak Allah menciptakan sesuatu melainkan setiap darinya pasti ada manafaatnya. Umpama detik dalam hidup, yang manis, yang pahit, yang sakit, yang perit, setiap kejadian ada hikmahnya.

DSC_0123

DSC_0123

Firman Allah dalam Surah Ali Imran, ayat 191;

الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىَ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ

رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذا بَاطِلاً سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

Maksudnya:
Iaitu orang-orang yang mengingat Allah sambil berdiri dan duduk, dan dalam keadaan berbaring, dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi sambil berkata: "Ya Tuhan kami, Engkau tidak menciptakan ini dengan sia-sia! Maha Suci Engkau! Maka peliharalah kami dari siksa neraka."

23 comments:

MumMe said...

selepas ditelek2 rupanya penuh kerengga pg tangkai bunga...itulah ummiross,setiap makhluk ada fungsi dlm ekosistem...

Mizz Aiza (Dunia Kecil) said...

setiap ciptaan Allah pasti ada hikmahnya..

Kakzakie said...

Kerana sesungguhnya apa juga yg Allah ciptakan pasti ada sebabnya. Tidak ada yg dijadikan sia-sia belaka..

❤Kamsiah❤ said...

kalau tgk kerengga..saya pasti teringat buah durian belanda...sbb kecik2 dulu kerengga suka sgt menghurungi bunga/buah durain belanda..

hajar said...

Allah maha mengetahui...

Knor said...

Setuju sgt dgn n3 ni, semua bersebab.kita tidak tahu, apa yg Allah tahu.

aizamia3 said...

setiap dari ciptaanNYA berfungsi dengan cara yang tersendiri..

aizamia3 said...

setiap dari ciptaanNYA berfungsi dengan cara yang tersendiri..

sud@is said...

kerengga pun suka bunga bukan kumbang saja....

Sweet N Pretty said...

Subhanallah...tanda kekuasaan Allah bg mrk yg berfikir. Kalau buah pun sama ummi...kerengga suka yg sedap2 n manis je:)

Acik Erna said...

Jarang juga acik jumpa kerengga dan bunga ni ummi

Khai♥Rin : anies said...

Kerengga tumpang bertuduh agaknya..ya lah skrg kn cuaca panas...duduk dalam tanah pun panas ;-)

Kesuma Angsana said...

alamak geli pun kalau tgk kerengga bayak2 macam ni kak !

♥ Cmª shIemª ♥ said...

salam k.ummiross..
cantik bunga tu..betul2..kerengga kalo mengigit rase berdengung telinga.. hihi..

alhamdulillah..maha suci allah yg menciptakan sebaik2 kejadian...

Zaitun said...

Pastinya setiap ciptaanNya ada hikmah yang tersurat dan tersirat.

Aku Penghibur said...

setiap penciptaannya pastinya ada hikmahnya ^_^

mamawana said...

Bunga yg manis bukan shj menarik kumbang.Segala bagai pasti tertarik sama.

Hanis Azla said...

As-salam ummi..

Subhanallah.. terasa sangat indah perkongsian ini.. terima kasih ummi..

yan's cottage said...

ciptaan Allah cantik & bermanfaat.....

NzA said...

semoga setiap hembusan nafas ini kita tidak lupa berzikir n mengingati padaNya....

BUNDA a.k.a KN said...

Subhanallah...itulah kebesaran Nya..

atuk said...

Assalamualaikum Ummiross

boleh jadi kudis kena gigitan kerenggan tu

Tihara said...

indahnya ciptaan Allah, nice picca :)