Wednesday, June 2, 2010

Jom Jalan-Jalan Ke Lubuk Antu

Ramai yang bercuti sakan sepanjang minggu ni. Cuti hari wesak pada hari jumaat, cuti hari gawai pada selasa dan rabu,so hanya perlu ambik cuti isnin, khamis dan jumaat, masing2 dapat cuti sebanyak 10 hari, waa mewah tu,cuti raya puasa pun tak dapat lama macam ni. Sekolah-sekolah kat Sarawak dah awal2 lagi buat kelas ganti hari sabtu, so dapatlah cuti 3 minggu, seminggu lebih awal dari Semenanjung. Parking kereta ummiross pun penuh sampai atas rumput, sebab ada cikgu dari Semenanjung tumpang tinggalkan kereta...selamat bercuti.

Entah macamana ummiross terfikir nak pergi ke Lubuk Antu, nak cari hasil kraftangan, kawan ummiross beli produk anyaman cantik-cantik n harga jauh lebih murah berbanding di Kuching. Perjalanan mengambil masa 4-5 jam, ummiross memang suka jalan-jalan macam ni, saja nak kenal2. Banyak rumah panjang sepanjang perjalanan, waa semua dah moden2, dari batu lagi..nampak meriah sangat mungkin sebab ramai yang pulang untuk meraikan hari gawai bersama keluarga. Selamat Hari Gawai.

Tapi yang buat ummiross terpesona ialah Sungai Batang Ai yang begitu jernih bagaikan cermin, indicator yang kawasan ni masih suci..tak tercemarlah tu. Kita layan gambar2 ni..


Nampak tak bayang2 awan n jambatan  dalam air yang jernih tu





Bagaikan refleksi dari cermin kan...
 
Suasana cerah di Lubuk Antu

19 comments:

ROLLENS said...

waaaaa.... thats what i proud to be part of Borneo...yeahhh...heeeeeee

SyidaMislan said...

cantiknyeeee....tak pernah sampai sini.

Ummiross said...

@Rollen ; waaa Rollens,always be the first haa, i can feel the spirit heeee

Ummiross said...

@SyidaMislan ; ummiross pun first time sampai,seronok nampak ada yg mandi2,nyaman ye..

Aidi-Safuan said...

lubuk antu? banyak hantu tak? :P

kak ina kl said...

salam ziarah..wah cantiknya gambar..bila lah nak sampai kat sini yer.

Ummiross said...

@Aidi-Safuan ; Hehe,pernah jumpa hantu tak masa klik nuff malam2?

Cheqna said...

cantiknya pemandangan...nice shots..

banyak shopping?.hehe..

:-)

Ummiross said...

@kak ina kl ; hmm u are welcome...

Ummiross said...

@Cheqna ; Tq,amatur lg,kedai banyak tutup hari gawai,tu sempat lepak2 tepi sungai..

TeRRoRRiZZ said...

cantiknye tempat nih

Ummiross said...

@TeRRoRRiZZ ; Tq,jom ke Sarawak

~ Mummy Gee ~ said...

nice photo...better u put waterwark... nanti ada makhluk yang cilok gamabar2 tu...

Ummiross said...

@Mummy Gee ; Tq very much Mummy Gee, really appreciate ur advice and comment.

Shuk said...

boleh mandi tak kat lubuk antu tu? :)

Ummiross said...

@Shuk ; mandi kat lubuk antu boleh syuk,jangan mandi kat lubuk buaya dah...

xplorer said...

cantik tempat ni , lubuk antu kat sabah ek

Ummiross said...

@xplorer ; hehe kena explore lagi ni,lubuk antu kat sarawak,dlm 4jam perjalanan dari Kuching,bila nak ke lubuk antu?

Maszie Fatah said...

Alam ini diciptakan untuk manusia, bukti-bukti yang jelas bahawa Allah itu tuhan sekalian alam